VvE Koning Karel XII
  • Home
    • Veelgestelde Vragen
    • Nummers
    • Links
  • De VvE
    • Regelgeving
    • Klachtenprocedure
    • Nieuwsbrieven
    • Nieuwsartikelen
      • Dossier: Klimaatbeheersing
      • Dossier: Energie
      • Dossier: Rookgaskanalen
      • Dossier: Kelderlekkage
      • Dossier: Schoonmaak
      • Dossier: Buitenverlichting
      • Dossier: Brandveiligheid
      • Dossier: Hardstenen Stoep
      • Dossier: Lift
      • Dossier: Schuiframen
    • Bestuur
  • Het Pand
    • Beschrijving
    • Geschiedenis
    • Routebeschrijving

Actueel

Rookgaskanalenonderzoek (7)

Details
Webmaster
Actueel
18 oktober 2010
Geschreven: 18 oktober 2010
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1755

In afwachting van antwoord op de vragen van het bestuur aan Energie Klimaat Advies (EKA) is het bestuur zelf aan de slag gegaan, ook omdat er nog wat twijfel was of de ingrepen aan de Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoerpijpen (CLVs) wel zo uitgebreid moesten zijn.

Het bestuur heeft de zaak ook voorgelegd aan Vereniging Eigen Huis. Dat heeft niet veel nieuws opgeleverd. Ze kenden EKA in ieder geval niet, maar hadden het erover dat er intussen zelfs al overdruksystemen bestonden met - individuele - afvoerpijpjes van maar 50mm doorsnee (normaal is dat 80mm), met een maximale opvoer van 30m. Ook hadden ze het erover dat bij gecombineerd gebruik van de CLV de VvE in het HH reglement de veiligheidseis zou moeten stellen dat alle ketels moeten zijn voorzien van terugslagkleppen. Ze raadden ook aan om contact op te nemen met CLV leveranciers.

Het bestuur was al in contact met Cox Geelen, leverancier van rookgasafvoersystemen, dus dat kwam goed uit. Een medewerker van dat bedrijf had in eerste instantie twijfels of überhaupt wel aanpassingen nodig waren. We hebben hem foto's gestuurd van de dakuitlaten om aan de hand daarvan na te gaan of zij de leverancier waren. In dat geval zou het eenvoudiger zijn om het systeem weer bij de tijd te brengen. Uit de foto's werd echter duidelijk dat dit niet het geval was. Er werd gesuggereerd dat aan de onderkant van de CLV kanalen en/of aan de dakuitlaten labels zouden moeten zitten met informatie over de leverancier. Ook werd gesteld dat de sifons van CLV kanalen minimaal één keer per jaar gereinigd moeten worden om verstoppingen te voorkomen. In geval van gebouw Koning Karel XII is nog steeds niet duidelijk hoe de onderkant van de CLV kanalen bereikbaar zou moeten zijn, laat staan dat daar onderhoud aan is gepleegd. De dakuitlaten hebben in ieder geval geen labels.

Via VvE Belang is het bestuur op het spoor gekomen van een renovatieproject in Zaandam, uitgevoerd door Gasservice Noord Holland. Ze hebben duidelijk ervaring met dit soort trajecten. We hebben hen het Nefit inspectierapport en de volgende (conflicterende) eisen voorgelegd:

  • lage kosten
  • toekomstvast
  • zoveel mogelijk hergebruik van al aangeschafte nieuwe HR en VR ketels
  • geen of weinig constructieaanpassingen
  • weinig overlast voor de bewoners

Mogelijk dat het grootste deel van de aanpassingen via de trappenhuizen kan worden voldaan. Het bestuur zal contact met hen opnemen voor een offerte.

Bijlagen:

  • bijlagen

Rookgaskanalenonderzoek (6)

Details
Webmaster
Actueel
27 augustus 2010
Geschreven: 27 augustus 2010
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1877

Eric Kubbe van Energie Klimaat Advies (EKA) heeft een rapport en een kostenraming opgeleverd.

Dat leverde bij het bestuur nog een aantal vragen op, met name op het gebied van de keuzes die mogelijk zijn, de werkzaamheden die daarvoor nodig zijn en de kosten die hieraan zijn verbonden.

Volgens het bestuur is het rapport onvoldoende basis voor een kostenraming. Het ontbreekt aan foto's en tekeningen (met afmetingen) waardoor een aannemer hooguit een grove indicatie kan geven en het dus erg onzeker wordt waar de VvE akkoord op zou geven.

Verder gaf Eric aan dat ook nieuwe VR ketels voor problemen kunnen zorgen, maar het werd niet duidelijk wat die problemen waren. Het  bestuur wil daarom van Eric weten in hoeverre ook Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoerpijpen (CLVs) moeten worden aangepakt waar (tot nu toe) alleen VR ketels op zijn aangesloten en wat de risico's zijn van het huidige standpunt van het bestuur om alleen het aansluiten van VR ketels goed te keuren.

Vanwege het slepende karakter en de onzekerheden van dit dossier ontstaan gevoelens van onveiligheid, mede gevoed door stank (rioollucht) die in sommige appartementen uit de leidingschacht komt. Het bestuur wil daarom een inspectieronde laten doen om de leidingschacht luchtdicht te laten maken en koolmonoxidemeters plaatsen in de buurt van CV ketels die nog niet op een gereviseerde CLV zijn aangesloten en heeft Eric ook hierover om advies gevraagd.

Bijlagen:

  • bijlagen

Rookgaskanalenonderzoek (5)

Details
Webmaster
Actueel
22 juli 2010
Geschreven: 22 juli 2010
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1604

Eric Kubbe van Energie Klimaat Advies (EKA) heeft de tekeningen gekregen van gebouw Koning Karel XII (met daarop de afmetingen van de zes serviceschachten), de vanaf het dak gemeten afmetingen van de zeven Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoer (CLV) buizen en die van de ringen in het betonnen dak die om de CLV buizen heen zitten.

Hij is op 30 juni nog een keer langs geweest om een van de serviceschachten van binnen te kunnen bekijken.

Eric ziet twee mogelijkheden om de oude CLV buizen te vervangen:

  1. De CLV buizen vervangen door nieuwe exemplaren van soortgelijke afmetingen.
    Hierbij moet
    1. de serviceschacht op elke verdieping opengebroken worden (ook op de twee verdiepingen van de bovenste - duplex - appartementen die niet op de CLV buizen aangesloten zijn)
    2. elk appartement van eenzelfde type CV ketel worden voorzien (waardoor nieuwe HR ketels of - waarschijnlijker - nieuwe VR ketels vervangen moeten worden, mogelijk ook in appartementen die recentelijk zijn voorzien van een - door het bestuur voorgeschreven - VR ketel)
  2. De CLV buizen vervangen door individuele rookgasafvoer- en individuele of collectieve luchtaanvoerbuizen.
    Hierbij lijkt het mogelijk te worden om
    1. de serviceschacht alleen open te breken op verdiepingen waar CV aansluitingen op de huidige CLV buizen aanwezig zijn (wat sowieso moet om de nieuwe aansluitingen te realiseren)
    2. verschillende types CV ketel toe te passen per serviceschacht (waardoor appartementseigenaren zelf kunnen kiezen wanneer ze overstappen op een nieuwe ketel)

De tweede optie lijkt dus veel voordelen te hebben.

Eric is daarom aan het berekenen of de huidige diameters van de ringen in de betonnen vloeren en het dak voldoen of dat er extra geboord moet worden.  In dat laatste geval ontkomen ook de duplex appartementen (alsnog) niet aan hak- en breekwerk.  Ook komt uit deze berekeningen het kostenplaatje per serviceschacht (als functie van het aantal verdiepingen en het aantal aansluitingen).

Wordt vervolgd.

Rookgaskanalenonderzoek (4)

Details
Ella Kruzinga
Actueel
06 juni 2010
Geschreven: 06 juni 2010
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1534

Na een gesprek met de heer Eric Kubbe van Energie Klimaat Advies (EKA) is afgesproken dat EKA het bestuur ondersteunt bij het verdere onderzoek en de uitvoering van de rookgaskanalenproblematiek. Eric is nu aan het uitzoeken wat de mogelijkheden van plaatsing van nieuwe rookgaskanalen zijn.

Rookgaskanalenonderzoek (3)

Details
Ella Kruzinga
Actueel
13 april 2010
Geschreven: 13 april 2010
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1604

Inmiddels is een tweede onderzoek geweest, dit maal door Nefit. Men kwam met een uitgebreid rapport, waar nog veel vragen niet in werden beantwoord. We hadden gehoopt dat Nefit een buis-in-buis oplossing kon gebruiken in de oude rookgasafvoer om zoveel mogelijk openbreken te beperken. Men had gesuggereerd dat dit een mogelijkheid zou kunnen zijn (zie eerdere artikels hierover onderstaand). Inmiddels blijkt dit niet te kunnen en is de enige oplossing om de oude afvoerbuizen te vervangen.
Er blijken meer VvE’s te zijn met deze problemen. In de meeste gevallen wordt besloten om niet te beginnen aan vervanging van de Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoerpijpen (CLVs), in verband met de hoge investering, de lange terugverdientijd en de belasting van het milieu door vroegtijdige afschrijving van CV ketels en bouwmaterialen. Redenen om toch hiertoe over te gaan zijn de uitfasering van VR ketels en de lagere CO2 belasting van het milieu.
Via Segon heeft het bestuur nu advies ingewonnen bij Energie Klimaat Advies (EKA). Hun voorlopige conclusie is dat zowel HR als VR ketels van na 2000 op deze nieuwe afvoerbuizen aangesloten zouden kunnen worden. Maar op grond van het Nefit rapport wil men nog het volgende weten:

  • Onderzocht dient te worden of de aanwezige ketels op een apart rookgaskanaal aangesloten kunnen worden, ervan uitgaande dat dit rookgaskanaal geschikt is voor een toekomstige aansluiting van een HR-ketel.
  • Bepaald dient te worden welke minimale rookgas diameter er benodigd is voor de aanwezige ketels, waarbij deze diameter eveneens geschikt dient te zijn voor de HR ketel.
  • Onderzocht dient te worden hoeveel ketels er op een schacht zijn aangesloten.
  • De schacht indeling dient te worden uitgewerkt en de benodigde afmetingen dienen bepaald te worden in de nieuwe situatie.
  • De indeling van de dakkappen dienen onderzocht te worden, waarbij hergebruik het uitgangspunt is.

We zijn nu in onderhandeling met Eric Kubbe van EKA om het bestuur bij de verdere uitvoering van dit project te ondersteunen.

Pagina 3 van 4
  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
  • Einde

Login

Onthoud mij
  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

Wie is online?

We hebben 1922 gasten en geen leden online

Recent toegevoegd

  • Glasvezel
  • Belbord trappenhuis 3
  • Rookgaskanalen update (5)
  • Update rookgaskanalen (4)
  • ALV 2025

Recent aangepast

  • Belbord trappenhuis 3
  • Glasvezel
  • Rookgaskanalen update (5)
  • Belborden trappenhuizen 1 en 2
  • Blikseminslag
  • Contact
  • Aansprakelijkheid
  • Site Map