VvE Koning Karel XII
  • Home
    • Veelgestelde Vragen
    • Nummers
    • Links
  • De VvE
    • Regelgeving
    • Klachtenprocedure
    • Nieuwsbrieven
    • Nieuwsartikelen
      • Dossier: Klimaatbeheersing
      • Dossier: Energie
      • Dossier: Rookgaskanalen
      • Dossier: Kelderlekkage
      • Dossier: Schoonmaak
      • Dossier: Buitenverlichting
      • Dossier: Brandveiligheid
      • Dossier: Hardstenen Stoep
      • Dossier: Lift
      • Dossier: Schuiframen
    • Bestuur
  • Het Pand
    • Beschrijving
    • Geschiedenis
    • Routebeschrijving

Actueel

Rookgaskanalenonderzoek (13)

Details
Webmaster
Actueel
18 augustus 2011
Geschreven: 18 augustus 2011
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1881

Na de bouwvak heeft Gasservice NH contact opgenomen met het bestuur voor de planning.

Een eerste planning gaat uit van een start van de werkzaamheden op 31 augustus. Vanaf die datum worden elke week twee CLVs aangepakt. Het aanpassen van een CLV duurt naar schatting twee dagen:

  • Dag 1:
    • demonteren ketels
    • aanbrengen nieuwe RGA in bestaande CLV (inclusief openbreken en brandwerend afsluiten van de serviceschacht)
  • Dag 2:
    • eventueel: aanpassen bestaande ketels
    • monteren nieuwe of aangepaste ketels

Het bestuur organiseert in de week vóór de werkzaamheden een bewonersbijeenkomst.

Rookgaskanalenonderzoek (12)

Details
Webmaster
Actueel
22 juli 2011
Geschreven: 22 juli 2011
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1722

Intussen heeft het bestuur besloten om de werkzaamheden uit te laten voeren door Gasservice Noord Holland en de controles door Energie Klimaat Advies.  Gasservice NH verzorgt de demontage en montage van de CV ketels en de projectcoördinatie en maakt in ons geval gebruik van de diensten van Koster Schoorsteentechniek voor het vervangen van de RGAs en de bijbehorende afbraak en opbouwdiensten.

Tijdens de eerste werkvergadering met Gasservice NH vroeg de vertegenwoordiger van Koster Techniek waarom gekozen was voor individuele flexibele RVS RGAs in plaats voor de buis-in-buis methode. Beide methodes werken met overdruk, maar de buis-in-buis methode zorgt voor minder tegendruk, in het bijzonder als niet alle aangesloten CV ketels tegelijkertijd branden. Bovendien is het installeren van de buis-in-buis methode eenvoudiger (dus goedkoper) en gaat de installatie langer mee, naar verwachting 30 jaar (tegen 15 jaar voor de flexibele RVS RGAs), omdat de flexibele RVS RGAs een veel langere (spiraalvormige) las hebben met een veel uitgesprokener profiel (waar eenvoudiger condens op blijft staan).

Dit zorgde voor verwarring, omdat deze oplossing een aantal jaar geleden ook al was geopperd door Nefit en die is vervolgens door diezelfde Nefit weer van tafel gehaald omdat de verbindingen van de individuele buissegmenten en van de aftakkingen niet de vereiste afdichting op zouden leveren. De vertegenwoordiger van Koster Schoorsteentechniek herkende dat niet; blijkbaar zijn die problemen intussen opgelost. De oplossing is in ieder geval gecertificeerd, net als de RVS RGAs.

Het bestuur heeft hierop Gasservice NH gevraagd om een offerte voor de buis-in-buis methode naast die van de RVS RGAs te leggen.  Die offerte viel dik 10% lager uit, dus de keuze was snel gemaakt: goedkoper en duurzamer. Het enige nadeel is dat gebruik gemaakt wordt van een collectief kanaal, maar dat is met de bestaande oplossing ook het geval.

Na de bouwvak wordt de planning uitgewerkt en een bewonersbijeenkomst gehouden alvorens de werkzaamheden beginnen. Om in aanmerking te komen voor de subsidie op verbouwen en renoveren moeten de werkzaamheden vóór 1 oktober uitgevoerd zijn. Dat is in lijn met de belofte van het bestuur om de werkzaamheden vóór het komende stookseizoen uit te laten voeren.

Rookgaskanalenonderzoek (10)

Details
Webmaster
Actueel
30 november 2010
Geschreven: 30 november 2010
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1751

Het bestuur is aanwezig geweest bij een van de voorlichtingsbijeenkomsten van VvE Belang.

Één van de onderwerpen was wat er allemaal komt kijken bij het vervangen van een verwarmingsketel.

Aangezien het bestuur intussen heel wat expertise heeft opgebouwd was er niet veel nieuws onder de zon.

Wat wèl interessant was, is dat Nefit tegenwoordig blijkbaar ook ketels produceert die geschikt zijn voor overdruk rookgasafvoer via 50mm flexibele buizen. Het is onduidelijk in hoeverre dit verschilt van de oplossing is waar Nefit eerder in dit aanslepende dossier nog over aangaf dat het niet voldeed.

Ze zullen binnenkort met het bestuur contact opnemen over de rol die ze wellicht alsnog kunnen spelen bij het aanpassen van de Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoerpijpen (CLVs) van gebouw Koning Karel XII.

Bijlagen:

  • bijlagen

Rookgaskanalenonderzoek (9)

Details
Webmaster
Actueel
29 november 2010
Geschreven: 29 november 2010
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 2101

De laatste inzichten over de Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoerpijpen (CLVs) van gebouw Koning Karel XII zijn dat ze niet geschikt voor HR ketels en wel om de volgende redenen:

  1. De verbindingen van de CLV segmenten zijn niet voldoende zuurbestendig en kunnen dus op den duur gaan lekken waardoor ketels in storing kunnen vallen en zelfs CO vergiftiging op kan treden.
  2. De centreervleugels van de rookgaskanalen zijn met popnagels aan de rookgaskanalen vastgeklonken en kunnen dus ook gaan lekken.
  3. De condensafvoeren van de huidige CLVs zijn niet toegankelijk. Door de grote hoeveelheden en de hoge zuurgraad van het condens van HR ketels lossen metalen op, waardoor de syfon jaarlijks moet worden schoongemaakt om verstoppingen (en cumulerend condens) te voorkomen.

Dezelfde problemen treden ook op met nieuwe VR ketels (zij het in mindere mate), omdat ook bij dat type ketel de rookgastemperatuur relatief laag is.

Op 19 november is tijdens een bezoek van René van der Wijst van Gasservice Noord Holland en Jef van Gestel van Remeha gesproken over diverse mogelijkheden om de rookgaskanalenproblematiek aan te pakken.

De volgende opties liggen voor:

  1. De huidige CLVs vervangen door nieuwe met HR-geschikte rookgaskanalen.
    Dit betekent hak- en breekwerk in alle appartementen (ook die niet op CLVs zijn aangesloten) en in de bedrijfsruimten die op CLVs zijn aangesloten. Dat levert dus veel werk, veel coördinatie, veel kosten en veel overlast op.
  2. Het rookgaskanaal van de huidige CLVs vervangen door een apart kunststof rookgasafvoerkanaal.
    Indien de rookgaskanalen via de centreervleugels zijn vastgeklemd in de luchttoevoerkanalen, dan is het misschien mogelijk om de oude rookgaskanalen uit de huidige CLVs te trekken. In dat geval zijn alleen aanpassingen nodig in de appartementen en bedrijfsruimten die daadwerkelijk zijn aangesloten op de CLVs.
    Zo niet, dan is de ingreep waarschijnlijk net zo uitgebreid als bij optie 1, mogelijk zelfs uitgebreider vanwege brandvoorschriften.
  3. Het rookgaskanaal van de huidige CLVs coaten met een kunststof. De firma Microliner kan zoiets verzorgen; deze oplossing is HR gecertificeerd. Er wordt dan een sok van kunsthars neergelaten in een rookgaskanaal die met stoom wordt opgeblazen en zich zo vasthecht aan de binnenwand van het rookgaskanaal.
    Bij deze optie zijn alleen aanpassingen nodig in de appartementen en bedrijfsruimten die daadwerkelijk zijn aangesloten op de CLVs.
  4. Slangen in het oude rookgaskanaal laten zakken voor individuele aansluiting van nieuwe ketels.
    Bij deze optie wordt gebruik gemaakt van HR ketels met individuele overdruk rookgasafvoerslangen van 50mm. Per saldo blijft in het oude rookgaskanaal dus minder ruimte over voor de oude ketels, maar er wordt ook door minder ketels gebruik gemaakt van het oude rookgaskanaal.

Opties 3 en 4 werden voor het eerst technisch voorgesteld en doorgenomen met het bestuur. Vooral optie 4 lijkt erg interessant, zowel kostentechnisch, als qua overlast.

Bij opties 1 t/m 3 is sprake van gecombineerde rookgaskanalen en moeten alle ketels van hetzelfde type zijn: HR of VR. Zo niet, dan kunnen bij de VR ketels storingen optreden. Het is in dat geval dus niet mogelijk om zonder risico's geleidelijk over te stappen op HR ketels. Bij overgang op HR ketels moet bovendien de condensafvoer worden aangepakt.

Bij optie 4 moeten alle HR ketels gebruik kunnen maken van overdruk rookgasafvoer. Remeha heeft dergelijke ketels en is bekend met leveranciers van slangen en aansluitsystemen die hier geschikt voor zijn.

Met Eric Kubbe is afgesproken dat een overzicht wordt gemaakt van alle vier de opties zodat de leden tijdens een extra ALV hierover een besluit kunnen nemen.

Het antwoord van Gasservice Noord Holland is hier te vinden.

Naar verwachting kan de extra ALV plaatsvinden in januari.

Bijlagen:

  • bijlagen

Rookgaskanalenonderzoek (8)

Details
Webmaster
Actueel
21 oktober 2010
Geschreven: 21 oktober 2010
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1725

Eric Kubbe van Energie Klimaat Advies (EKA) heeft de vragen van het bestuur beantwoord in een nieuwe versie van het rapport. Ook hierin wordt gesproken over een nieuwe variant met individuele rookgaskanalen van 50mm doorsnee.

Omdat hierin nog steeds technische tekeningen ontbreken, heeft het bestuur zelf een overzicht van de serviceschachten gemaakt. Daarbij viel op dat de tekeningen van de serviceschachten in het penthouse niet overeenkomen met die van de andere verdiepingen, dus dat moet nog worden uitgezocht. Hetzelfde geldt voor (de mogelijkheid tot) gebruik van de Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoerpijpen (CLVs) voor de ketel(s) van bedrijfsruimte 1 en/of de horecaruimte. Mogelijk kan zelfs de ventilatie van de horecaruimte in het plan worden opgenomen en kunnen daardoor veel lelijke pijpen aan de achterkant van het gebouw verdwijnen.

Bijlagen:

  • bijlagen

Pagina 2 van 4
  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
  • Einde

Login

Onthoud mij
  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

Wie is online?

We hebben 1920 gasten en geen leden online

Recent toegevoegd

  • Glasvezel
  • Belbord trappenhuis 3
  • Rookgaskanalen update (5)
  • Update rookgaskanalen (4)
  • ALV 2025

Recent aangepast

  • Belbord trappenhuis 3
  • Glasvezel
  • Rookgaskanalen update (5)
  • Belborden trappenhuizen 1 en 2
  • Blikseminslag
  • Contact
  • Aansprakelijkheid
  • Site Map