VvE Koning Karel XII
  • Home
    • Veelgestelde Vragen
    • Nummers
    • Links
  • De VvE
    • Regelgeving
    • Klachtenprocedure
    • Nieuwsbrieven
    • Nieuwsartikelen
      • Dossier: Klimaatbeheersing
      • Dossier: Energie
      • Dossier: Rookgaskanalen
      • Dossier: Kelderlekkage
      • Dossier: Schoonmaak
      • Dossier: Buitenverlichting
      • Dossier: Brandveiligheid
      • Dossier: Hardstenen Stoep
      • Dossier: Lift
      • Dossier: Schuiframen
    • Bestuur
  • Het Pand
    • Beschrijving
    • Geschiedenis
    • Routebeschrijving

Actueel

Rookgaskanalenonderzoek (2)

Details
Webmaster
Actueel
16 februari 2010
Geschreven: 16 februari 2010
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1659

In een artikel van van VvE belang en op de site van Nefit vond het bestuur informatie over het zonder al te veel breekwerk geschikt maken van de Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoerpijpen (CLVs) van gebouw Koning Karel XII voor HR ketels.

Concreet komt het erop neer dat ze met "overdruk CLV" werken, waardoor kleinere buisdiameters mogelijk zijn voor rookgasafvoer. Dat betekent dat de nieuwe rookavoerbuizen in de oude passen en dat het breken beperkt blijft tot de kasten waar de verwarmingsketel hangt van appartementen die de CV ketel hebben aangesloten op de collectieve CLV pijpen (de bovenste appartementen hebben allemaal een eigen CLV). Voorwaarde is wel dat de ketels geschikt zijn voor "overdruk CLV", omdat anders mogelijk verbrandingsgassen van een andere ketel bij de ongeschikte ketel naar binnen worden geblazen.

Het bestuur was erg geïnteresseerd in de mogelijkheid om minder te hoeven hakken en breken. Nefit bood aan om een rookgaskanalen onderzoek te doen wat meer uitsluitsel zou moeten geven als het onderzoek wat in het verleden door Bonarius is uitgevoerd. Dit onderzoek boden ze aan voor €500, wat in mindering gebracht wordt op de factuur indien de VvE over zou gaan tot de aanschaf van de Nefit oplossing.

Op 24 november 2009 is dit onderzoek uitgevoerd en op 16 december 2009 heeft Nefit het inspectierapport opgeleverd.

In tegenstelling tot wat Nefit eerder beweerde geven ze na doorvragen aan dat bij de buis-in-buis oplossing problemen optreden:

Een nieuw CLV kanaal door het bestaande kanaal laten zakken wordt niet meer gedaan bij CLV systemen. De reden dat het niet meer wordt gedaan is omdat de verbindingen niet robuust genoeg zijn.

Ze adviseren alsnog om de hele CLV te vervangen of om een aparte rookgasafvoer aan te leggen naast de huidige CLV. Daarvoor moet de serviceschacht in alle appartementen worden opengebroken (dus ook die van de bovenste appartementen). Per saldo komt Nefit dus tot dezelfde conclusie als Bonarius bij het eerste rookgaskanalenonderzoek. Het bestuur geeft dan ook nog steeds dezelfde aanbeveling met betrekking tot het aansluiten van HR ketels.

Bijlagen:

  • bijlagen

Enquête verwarmingsketels

Details
Webmaster
Actueel
19 april 2007
Geschreven: 19 april 2007
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1578

In verband met de onzekerheid over de geschiktheid van de CVLs van gebouk Koning Karel XII voor HR ketels heeft het bestuur een enquête uitgevoerd naar de CV ketels die in gebruik zijn in het pand.

Tot nu toe zijn er vier HR ketels aangesloten op de CLVs en speelt het probleem alleen in trappenhuizen 2 en 3.

Rookgaskanalenonderzoek (1)

Details
Webmaster
Actueel
18 januari 2007
Geschreven: 18 januari 2007
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 3056

Omdat de Intergas VR ketels uit 1991 van meer en meer appartementen aan vervanging toe zijn komen er steeds vaker vragen over het installeren van HR ketels. Sommige eigenaren hèbben zelfs al HR ketels geïnstalleerd. Het is zeer de vraag of de Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoerpijpen (CLVs) van gebouw Koning Karel XII daar geschikt voor zijn.

Het bestuur heeft onze beheerder VvE Beheer De Key Het Oosten (DKHO) gevraagd om hier een onderzoek naar in te stellen.

Op 10 december 2007 heeft de firma Bonarius in opdracht van DKHO een rookgaskanalenonderzoek uitgevoerd.

Bij dit onderzoek heeft Bonarius het volgende vastgesteld:

  • De kanalen zijn voorzien van een condensafvoer, maar ze hebben niet vast kunnen stellen of deze correct op het riool zijn aangesloten.
  • In één van de kanalen is bij een afstandhouder van de binnenpijp een scheur ontstaan.
  • Op de vraag of de RVS kanalen van het type 316.l zijn - in verband een hogere zuurbestendigheid - kunnen ze geen duidelijk antwoord geven.
  • Gezien de leeftijd van het kanaal vermoeden ze dat het om een normaal soort RVS gaat.

Het is niet mogelijk om te bepalen hoe lang de huidige CLVs veilig zijn indien er HR ketels op worden aangesloten. Volgens Bonarius zien ze vaak dat na ongeveer 5 jaar de aantasting zichtbaar wordt. Dit betekent dus dat HR ketels alleen veilig kunnen worden aangesloten indien de CLVs vervangen worden door zuurbestendige exemplaren. Zie ook de vraag over het aansluiten van HR ketels.

Een eerste schatting van de kosten voor het vervangen van de CLVs is €5000-6000 per rookgaskanaal.

Sinds het vaststellen van de begroting van 2008 wordt €5000 per jaar gereserveerd voor (onderzoek naar) deze aanpassingen.

Pagina 4 van 4
  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
  • Einde

Login

Onthoud mij
  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

Wie is online?

We hebben 73 gasten en geen leden online

Recent toegevoegd

  • Glasvezel
  • Belbord trappenhuis 3
  • Rookgaskanalen update (5)
  • Update rookgaskanalen (4)
  • ALV 2025

Recent aangepast

  • Belbord trappenhuis 3
  • Glasvezel
  • Rookgaskanalen update (5)
  • Belborden trappenhuizen 1 en 2
  • Blikseminslag
  • Contact
  • Aansprakelijkheid
  • Site Map