VvE Koning Karel XII
  • Home
    • Veelgestelde Vragen
    • Nummers
    • Links
  • De VvE
    • Regelgeving
    • Klachtenprocedure
    • Nieuwsbrieven
    • Nieuwsartikelen
      • Dossier: Klimaatbeheersing
      • Dossier: Energie
      • Dossier: Rookgaskanalen
      • Dossier: Kelderlekkage
      • Dossier: Schoonmaak
      • Dossier: Buitenverlichting
      • Dossier: Brandveiligheid
      • Dossier: Hardstenen Stoep
      • Dossier: Lift
      • Dossier: Schuiframen
    • Bestuur
  • Het Pand
    • Beschrijving
    • Geschiedenis
    • Routebeschrijving

Actueel

Bezoek VvE Belang 2017

Gegevens
Webmaster
21 juni 2017
Geschreven: 21 juni 2017
Laatst bijgewerkt: 09 november 2017
Hits: 1898


Op 21 juni 2017 hebben we weer bezoek gehad van VvE Belang. Tijdens het bezoek van VvE Belang is ook een medewerker van Dam en Partners meegelopen om bij een aantal appartementen de schuiframen na te kijken.

Het bezoek spitste zich toe op de volgende onderwerpen:

  • Schuiframen
  • Hardstenen stoep
  • Aanpassingen MJOP

Schuiframen

Het bestuur had contact opgenomen met Dam en Partners over oplossingen voor de problemen die een aantal bewoners in meer of mindere mate ervaren met de schuiframen. We zijn tijdens de ronde bij vijf van de 24 appartementen met schuiframen gaan kijken: twee aan de Nieuwe Nieuwstraat, één aan de Nieuwezijds Voorburgwal en twee aan de St.Geertruidensteeg.

Wat opviel was dat

  • de ramen er weliswaar hetzelfde uitzien, maar toch verschillen qua afstand tussen de beglazing: de afstand tussen de beglazing is het grootst aan de Nieuwzijds Voorburgwal en het kleinst aan de St.Geertruidensteeg;
  • de ramen in gesloten toestand goed geluid isoleren (dat viel vooral op bij de ramen aan de Nieuwezijds Voorburgwal);
  • de buitenkant van de ramen (zowel eerste als tweede laag) slechts voor de helft schoon te maken is zonder ramen uit de sponningen te tillen;
  • de ramen aan de Nieuwe Nieuwstraat er het beste uitzien en aan de St.Geertruidensteeg het slechtst.

De architect vermoedt dat de kozijnen zijn gemaakt door de firma De Kock van Gelder. Die firma is failliet, maar het bedrijf heeft een doorstart gemaakt via Mas Geveltechniek en biedt nu onderhoud- en renovatiediensten aan. De architect neemt contact op met de firma Mas Geveltechniek om een idee te krijgen van de kosten en de mogelijkheden. Het huidige plan is om dan één van de ramen door hen aan te laten plakken alvorens dit breder te trekken.

Hardstenen stoep

De architect gaat na of er nog constructietekeningen zijn bij het eigen bureau of de toenmalige constructeur en neemt contact op met het bestuur.

Aanpassingen MJOP

Er ontbreken nog maten voor de kozijnen maten en prijzen voor dubbele beglazing.

Voor de maten moet het bestuur een inschatting doen.

Volgens VvE Belang bedragen de kosten voor het vervangen van dubbele beglazing ca. € 100,--/m2 .

Het rapport is hier te vinden.

Bijlagen:

  • bijlagen

Lopende zaken

Gegevens
Webmaster
13 juni 2017
Geschreven: 13 juni 2017
Laatst bijgewerkt: 14 november 2017
Hits: 2166

Afspraken die zijn gemaakt tijdens de ALV:

  • Notulen
    In juni worden september zijn de notulen van de ALV van 28 maart jl. op de website geplaatst.
    Update 18 augustus: Loopt nog, we hebben nog steeds geen notulen dus er kan ook nog niets op de website geplaatst worden.
    Update 22 september: De conceptnotulen zijn hier te vinden (inliggen vereist) 
  • Aanbrengen van Veiligheidsbeslag
    We hebben van 2 firma’s een offerte gehad voor het plaatsen van Veiligheidsbeslag op alle deuren. Ze boden beiden hetzelfde beslag aan, dus hebben we voor de goedkoopste gekozen, de Sleutelspecialist. Ook alle toegangsdeuren krijgen dit beslag. Eén dezer dagen nemen we contact met iedereen op over het moment waarop de Sleutelspecialist bij iedereen binnen moet zijn om het beslag te kunnen monteren. Iedereen kan gewoon zijn huidige sleutel houden.
    Update 18 augustus: Loopt nog, er zijn emails uitgestuurd voor de eerste installatieronde.
    Update 22 september: De eerste ronde van 22 augustus was vrij succesvol; 22 van de 32 appartementen zijn voorzien van veiligheidsbeslag. De volgende dag zijn ook de toegangseduren voorzien van veiligeihdsbeslag. In oktober houden we de laatste ronde voor de overige 10 appartementen (4 in trappenhuis 1, 2 in trappenhuis 2,4 in trappenhuis 3).
    Update 14 november: Afgehandeld.
  • Jaarlijkse ronde met bouwkundige VVE Belang
    Eind juni komt de bouwkundige adviseur van VVE Belang (waar we vorig jaar een abonnement op hebben genomen) zijn rondje door het gebouw doen, samen met 1 of 2 mensen van het bestuur.
    Dan wordt ook specifiek advies gevraagd over de schuiframen aan de St. Geertruidensteeg.
    Voor dit onderwerp komt die dag ook iemand langs van Dam en Partners; rechtsopvolger van het bureau van Cees Dam, de architect van gebouw Koning Karel XII.
    Update 18 augustus: Afgehandeld.
  • Schilderwerken
    • Binnenkort Vanaf 25 september worden de steigers geplaatst voor de werkzaamheden aan de gevel van de Nieuwe Nieuwstraat.
      Die zullen blijven staan tot in de eerste week van November.
      De volgende werkzaamheden worden uitgevoerd (klik hier voor de bewonersbiref):
      • bijwerken van de voegen,
      • schoonmaken en hydrofoberen en
      • schilderen van het houtwerk.
    • De binnenruimten van trappenhuis 3 worden in de najaar/winterperiode geschilderd.

Lopende zaken:

  • Schoonmaak
    Dat loopt niet. De afgelopen weken zijn de schoonmakers helemaal niet geweest en hebben we geprobeerd met de huidige firma VS Schoonmaak nieuwe afspraken te maken. Dat is niet gelukt, dus hebben we besloten een nieuw bedrijf te zoeken. Deze week krijgen we een offerte van schoonmaakbedrijf Inter Schoonmaakdiensten. Velzel heeft goede ervaringen met hen. De inzet is dat volgende week (week 25) de trappenhuizen weer worden schoongemaakt.
    Update 18 augustus: Afgehandeld, we hebben een nieuwe schoonmaker.
  • Rookmelders
    Eind april is het batterijalarm van een van de rookmelders uit het eerste trappenhuis afgegaan. Nieuwe batterijen zijn aangeschaft, er komt een ronde om de rookmelders te onderhouden en van een nieuwe batterij te voorzien.
    Update 23 september: Batterijen vervangen, er moet nog een test worden gedaan. Er is ook een logboek aangemaakt om bij te houden wanneer wat aan de rookmelders en brandblussers is gedaan. 
  • Nieuwe cylinder trappenhuis 2
    Woensdag 7 juni is de cylinder van trappenhuis 2 in het ongerede geraakt.
    Deze is door de Sleutelspecialist in eerste instantie vervangen voor een uniform exemplaar waar alle sleutels in pasten. Toen bleek dat het nieuwe exemplaar tot twee weken kon duren hebben we de oude cylinder gangbaar laten maken om meer controle te hebben over de toegang tot trappenhuis 2 (en indirect via de bergingen ook tot trappenhuis 1).
    Update 18 augustus: Afgehandeld.

Bijlagen:

  • bijlagen

Onze beheerder in het nieuws

Gegevens
Webmaster
03 mei 2017
Geschreven: 03 mei 2017
Laatst bijgewerkt: 03 mei 2017
Hits: 1269

Gisteren verschenen er op nos.nl twee artikelen over AirBnB verhuur in Amsterdam:

  • Één over de enorme toename in het aantal AirBnB overnachtingen en
  • Één over discussies die binnen VvE's vaak ontstaan over AirBnB verhuur waarin onze beheerder, Velzel VvE Diensten, werd genoemd.

Binnen VvE Gebouw Koning Karel XII is AirBnB verhuur niet toegestaan, aangezien dat een commerciële activiteit betreft.

Zie het artikel over de Regelgeving rond VvE Koning Karel XII en een specifieke vraag hierover in de veelgestelde vragen sectie.

Aquablocker als oplossing

Gegevens
Webmaster
02 maart 2017
Geschreven: 02 maart 2017
Laatst bijgewerkt: 02 maart 2017
Hits: 1687

In november 2016 heeft de aannemer, H2O Control, de kelderwand van het restaurant aan de buitenkant waterdicht gemaakt het het product Aquablocker.

In december 2016 heeft de aannemer ook de kelderwand van de bergingen van het 1e en 2e trappenhuis aan de buitenkant waterdicht gemaakt. Hiervoor moesten eerst de planten van de buren worden verwijderd c.q. worden veiliggesteld. Vanwege die planten is ook nog even gekeken om de muren van de bergingen vanuit de binnenkant te injecteren, maar dat zou betekenen dat de bergingen van 9 appartementen deels leeggehaald zouden moeten worden. Bovendien zou het deel bij de achterdeur van het 1e en 2e trappenhuis sowieso van buitenaf waterdicht gemaakt moeten worden, dus de grootste plant moest hoe dan ook aan kant en de overige planten waren eenvoudig aan de kant te zetten. Het had wat voeten in aarde, maar de steegbewoners hebben uiteindelijk goed meegewerkt. 

Als het goed is kan dit kelderlekkage dossier nu dus eindelijk gesloten worden.

Tijdens de graafwerkzaamheden is ook gekeken naar het langzaam verzakken van de zijkant van de trap naar de achterdeur van het 3e trappenhuis. De conclusie was dat die aan de onderkant ondersteund wordt (hoewel er een behoorlijk stuk cement ontbreekt) maar dat niet duidelijk is of dit aan de bovenkant ook het geval is. De enige manier om daar achter te komen is om de hele trap te lichten maar daar is zwaar materieel voor nodig, met de bijbehorende kosten. Er is door het bestuur besloten om hier voorlopig verder geen gevolg aan te geven anders dan in de gaten te houden of de trap nog verder verzakt.

Update Rookgaskanalen (3)

Gegevens
Webmaster
07 februari 2017
Geschreven: 07 februari 2017
Laatst bijgewerkt: 23 februari 2022
Hits: 1876

Regelmatig wordt met onze VvE contact opgenomen over de vervanging van onze rookgaskanalen, dus in dit artikel zetten we alles maar eens op een rijtje.

Gezien het langlopende karakter heeft het bestuur in 2007 de leden voorgeschreven om op de gemeenschappelijke rookgaskanalen alleen nieuwe VR ketels aan te sluiten. Ook heeft het bestuur CO2 melders aangeschaft en aan de leden ter beschikking gesteld.

De uiteindelijke oplossing bleek in 2011 te liggen in het toepassen van een nieuwe, kleinere (buis-in-buis) rookgasafvoer in de rookgasafvoer van de bestaande CLV in combinatie met nieuwe HR ketels met rookgasafvoer op overdruk. Op die manier zijn 27 van de 32 appartementen en drie van de vijf bedrijfsruimtes aangesloten op de zeven verschillende rookgaskanalen. Één appartement had een ketel die niet geschikt gemaakt kon worden voor het nieuwe rookgaskanaal, maar daarvoor kon een eigen voorziening voor worden aangelegd. De andere appartementen/bedrijfsruimten hadden al eigen voorzieningen. Zie voor meer details de overige artikelen.

Ondanks dat de ALV besloot tot de vernieuwing van de rookgaskanalen was er toch één bewoner die niet mee wilde werken. Die hebben we moeten herinneren aan de besluitvormingsprocessen van een VvE, dat de aanleg met of zonder zijn medewerking door zou gaan waardoor hij effectief geen gebruik meer zou kunnen maken van zijn ketel en de VvE hem verantwoordelijk zou houden voor alle vervolgschade waarna hij uiteindelijk toch overstag ging.

Voor de financiering is het bestuur uitgegaan van de volgende criteria:

  • De kosten voor heraanleg van de rookgasafvoeren zijn volledig voor de VvE.
  • De kosten voor een nieuwe ketel zijn deels voor de VvE en deels voor de respectievelijke eigenaar, waarbij een economische levensduur wordt aangehouden van 10 jaar.
    Dat betekent dat een ketel die op het moment van vervanging 3 jaar is, nog 7 jaar voor de boeg had en voor 70% gecompenseerd wordt door de VvE. De rest is voor kosten van de eigenaar zelf.
    Er wordt bij deze bedragen uiteraard uitgegaan van de waarde van de nieuwe ketel.
  • Voor HR ketels die zijn aangesloten nadat het bestuur had voorgeschreven dat enkel VR ketels waren toegestaan geldt de compensatie slechts voor de helft.
  • De kosten worden gefinancierd uit de bestaande reserves, die door middel van extra dotaties (hogere servicekosten) gedurende 6 jaar weer worden aangevuld.

De meeste HR ketels die al op de gemeenschappelijke rookgaskanalen waren aangesloten konden (op kosten van de respectievelijke eigenaar) worden omgebouwd worden en hoefden dus niet vervangen te worden. Hierdoor hoefde er niet gekort te worden op de compensatieregelingen voor HR ketels die tégen de voorschriften van het bestuur uit 2007 tóch op de gemeenschappelijke rookgaskanalen waren aangesloten.

Ondanks dat de mannen van Gasservice Noord Holland en Koster Schoorsteentechniek uitstekend werk hebben verricht was het goed om Energie Klimaat Advies als onafhankelijke adviseur te betrekken, waar bij zij vooral waarde toevoegden in het offertetraject tijdens de technische controle van de opleveringen. Daardoor kwam een aantal zaken omhoog die we anders niet gevonden zouden hebben, dus dat was een goede investering.

Pagina 4 van 27
  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Volgende
  • Einde

Login

Onthoud mij
  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

Wie is online?

We hebben 184 gasten en geen leden online

Recent toegevoegd

  • Update rookgaskanalen (4)
  • ALV 2025
  • ALV 2024
  • ALV 2023
  • Brand in bergingen trappenhuizen 1 en 2 (2)

Recent aangepast

  • Update rookgaskanalen (4)
  • ALV 2025
  • Bestektekeningen Gebouw Koning Karel XII
  • Klachtenprocedure
  • ALV 2024
  • Contact
  • Aansprakelijkheid
  • Site Map